De wereld draait dus eigenlijk om plaatjes. Om beelden. Om beeldige communicatie. En door mijn jarenlange ervaring in het communicatievak weet ik wel het een en ander over plaatjes. Daarom durf ik wat ik jou te bieden heb best voor-beeldige communicatie te noemen.
Om je een beeld te geven…
…schets ik hieronder een plaatje van wat er allemaal kan komen kijken bij het bedenken en maken van effectieve communicatie. Hoe krijg je mensen in beweging? Om daar achter te komen moet je eerst achterhalen waarom ze iets doen óf juist niet doen. Als je bedenkt dat mensen voor 95% handelen uit emotie en maar 5% vanuit ratio dan lijkt het heel logisch om een boodschap zo op te zetten dat deze het gevoel raakt. Gebruik je in je boodschap te veel rationele feiten dan zullen mensen niet geraakt worden en afhaken. En ja, daar komen die beelden dus weer om de hoek kijken, want die raken iemand, als het goed is, recht tussen de ogen (of eigenlijk erin dus). Hieronder wat inzichten en tips. 
1. De waarnemings top 4.
Overige opvallende kenmerken in een afbeelding zijn: het formaat, de plek, beweging en diepte.
2. Links gaat voor
In de westerse wereld zijn we gewend van links naar rechts te kijken en daarom vindt ons brein het makkelijker om eerst een afbeelding te zien en daarna dan pas de tekst te lezen. Doe het brein een plezier en plaats een plaatje dus aan de linkerkant en copy aan de rechterkant.   
3. Aandachttrekker!
Doe eens gek, ons brein houdt ervan om uitgedaagd te worden! Dingen die er anders uitzien triggeren de hersenen. Maar, maak het niet té ingewikkeld want dan haakt het cognitieve brein (= ratio) af en werkt je bedoeling averechts. 
Leuk weetje: Heb je jezelf ook wel eens afgevraagd waarom er zo vaak rare stemmetjes of geluiden in commercials zitten? Hierboven lees je dus het antwoord.
4. Rond is gezond
Ronde vormen staan in alle culturen voor gezondheid, welzijn en vruchtbaarheid. Geen wonder dat ons brein meer van ronde dan van hoekige vormen houdt.
5. Gebruik het
Een product eenzaam in z’n eentje vertelt maar een deel van het verhaal. Laat het ‘in gebruik’ zien. Mensen kunnen zich dan beter voorstellen hoe het is als ze het product zelf hebben.
6. Niks mis met een kleurig paneltje
Een panel in een blitse kleur of met ‘nieuw’ erop werkt altijd! De mens in nou eenmaal gevoelig voor ACTIE. Niemand wil iets leuks missen (FOMO) en iedereen wil de eerste zijn! Het draait allemaal om emotie en kleur staat niet voor niets op nummer 1 in de waarnemingstop 4.
7. Kijk naar mij
Met gezichten trek je aandacht en ogen kunnen de richting aanwijzen. De kijker zal die richting (het kijkpad) volgen. Zo zorg je dat alle blikken naar een belangrijke heading of USP gaan. 
Nou vooruit, ook even een goed woordje voor eh… woorden.
Want goede copy is natuurlijk ook niet te versmaden. De perfecte boodschap heeft de perfecte verhouding tussen afbeeldingen en tekst. Mensen blijken het best in staat informatie te onthouden als er om de 75-100 woorden een plaatje staat. Zoals je ziet hanteer ik deze balans ook op deze pagina.
8. Niet te rationeel alsjeblieft
In zakelijke communicatie wordt soms teveel gefocust op rationele feiten. Mensen kunnen zich daar niet altijd goed mee identificeren en als ze zich niet identificeren komt de boodschap niet over. Dat zit zo. Rationele informatie komt altijd binnen in het rationele brein (systeem 2), en dat gaat vervolgens nadenken. Daardoor wordt de boodschap slecht onthouden. Komt een boodschap binnen in het automatische brein (systeem 1) dan is de kans veel groter dat jouw boodschap wel aankomt en blijft hangen.
Bekijk deze TedTalk van Simon Sinek. Hierin legt hij uit dat bedrijven in hun communicatie vaak starten vanuit ‘wat’ zij doen en daarna uitleggen hoe zij dat doen (= ratio). Hij legt uit dat het echter veel beter is om te starten vanuit het ‘waarom’.  
https://www.youtube.com/watch?v=IPYeCltXpxw​​​​​​​
Leuk weetje: Gevoel kent geen taal en taal kent geen gevoel.
Dat klinkt nogal ingewikkeld maar gebleken is dat het deel van ons brein dat zich ontfermt over onze gevoelens geen taal kent. Daarom is het vaak heel lastig om het ‘waarom’ onder woorden te brengen. Zo kunnen mensen lastig de ware reden uitleggen waarom ze van iemand houden. Als alternatief rationaliseren we deze redenen, maar we weten wel dat het ‘goed voelt’.
9. Een goed verhaal raakt
Storytelling is een methode die zich bij uitstek leent om communicatie op het ‘waarom’-niveau mogelijk te maken. Als animator geloof ik in de kracht van storytelling. Mensen kunnen iets beter onthouden als het een verhaal is met een begin en een einde. Dat is namelijk lekker makkelijk voor onze luie hersenen. Met een goed verhaal raak je bovendien aan de eigen ervaringen van je publiek. Je maakt ze er onderdeel van. Het voelt dan net alsof ze erbij waren. Alsof ze het zelf hebben gezien of beleefd. Zo raak je mensen op emotioneel niveau, de boodschap komt aan en deze zal niet snel vergeten worden. 
Samenvattend
Het is hartstikke belangrijk dat je diep nadenkt over het ‘waarom’ van je campagne. Wat beloof je? Kun je dat ook waarmaken? En komt dat goed tot uiting in je concept? Een leuk idee kan klinken als een klok, maar als het z’n doel voorbijschiet, is niemand iets opgeschoten…
Gebruik een herkenbare en prikkelende mix van beeld en tekst. Maak een strak plan van aanpak en bedenk elke keer weer hoe jouw merk, dienst of product het leven van klanten makkelijker, leuker, intenser, beter, gezelliger, enzovoort kunt maken. 
Ga voor emotie. Gebruik je verstand. Wil je daar eens verder over kletsen? Laat het me weten.
Meer weten over hoe pakkend beeld werkt?
Bronnen: bovenstaande informatie is afkomstig van diverse bronnen op het internet, waaronder https://suebehaviouraldesign.com/nl/ en uit de kennis en ervaring die ik zelf in de loop der tijd heb opgedaan. 
https://neomam.com/blog/wp-content/uploads/2015/02/13-reasons-why-your-brain-craves-infographics.jpg
Boeken: Thinking, fast and slow. Daniel Kahneman, Visual language - Jos van den Broek


Back to Top